• Resurse

    Resurse

    “Cunoasterea este prin ea insasi putere.” Francis Bacon

    Investim alaturi de voi in cunoastere si educatie, va ajutam sa construiti in fiecare zi la implinirea voastra.
    Cuvintele de ordine sunt: impact, inedit, noutate si valoare.

  • 1
Articole

Igiena somnului tau este igiena vietii tale. Sau cum sa fii si altfel decat obosit.

 young woman 1191978 960 720

 

''- Buna, ce faci? Cum te simti?

- Bine....cam obosit. Stii cum e...''

Stii si tu cum este, nu-i asa?

Atat de bine stii incat starea de oboseala a devenit ca o a doua piele. Una fara de care nu iti mai amintesti cum erai tu cel dinainte, la care privesti acum visand cu ochii deschisi si intrebandu-te cum ar fi daca te-ai mai simti vreodata macar pentru putina vreme odihnit. Vise! Cine insa are are timp de ele? Asta ar insemna sa dormim.

Mergi la culcare obosit si te trezesti la fel. In cursul zilei, te straduiesti nu doar sa iti indeplinesti sarcinile de pe care le ai la munca, responsabilitatile pe care le ai in viata ta personala, ci si facand tot ce poti sa ai succes, sa fii fericit, sa fii bine.

Toate acestea, in timp ce somnul sau orice forma de odihna tinde sa reprezinte un lux, este ''furat'' ori de cate ori se poate si calitatea lui lasa de dorit. Nu stim cand, cum si de ce odihna a capatat un stigmat. Ca si cum daca am da curs unuia dintre cele mai naturale si bune lucruri, automat, am fi asociati pierderii de vreme, inactivitatii si chiar lenei. Cu totii avem nevoie nevoie de un somn bun, de perioade de odihna, asa cum avem nevoie de o hrana sanatoasa, de apa si aer curate. Unii dintre noi mai putin, altii poate mai mult, insa indiferent de nivelul acestei nevoi, ea exista in noi toti si este vitala.

De aceea, fideli programelor pe care vi le oferim si profundei noastre credinte in nevoia de well-being, iti oferim cateva metode de a integra constient si corespunzator somnul si odihna in rutina ta zilnica, precum si cateva sfaturi de igiena fundamentala a somnului.

Programeaza-ti si ordoneaza-ti perioada de somn si/sau odihna: Poate parea atat de usoara incat sa devina absolut banala si sa tinzi s-o treci cu vederea. Insa, in simplitatea ei, aceasta metoda reprezinta primul pas al constientizarii si implicarii tale in a acorda atentia cuvenita somnului si odihnei si a incepe sa te ingrijesti cu adevarat de igiena in acest sens. Cu totii avem la dispozitie acum o sumedenie de instrumente al caror rol este si acela de a ne ajuta sa ne ordonam. Si sigur, intr-o forma sau alta, ai vreun calendar. Pe telefon, pe calculator sau pe perete. Iar daca e atat de important sa treci in el intalnirea cu prietenii, sedinta sau programarea de la medic, cosmeticiana sau banca, de ce ar fi mai putin important sa nu treci acolo ora la care iti dai intalnire cu tine insuti? Pentru tine exclusiv. Fie ca dormi, citesti o carte, te uiti pe pereti sau privesti la ceva. Numeste aceasta intalnire si aceasta perioada oricum doresti, insa fa-o. Programeaz-o, onoreaz-o si acorda-i aceeasi atentie pe care o acorzi celor mai importante aspecte ale vietii tale. In fond, daca nu esti responsabil cu tine in aceasta privinta, de ce crezi ca esti mai responsabil in privinta altcuiva sau orice altceva.

Avem griji, avem probleme si multe dintre ele au prostul obicei de a-si face aparitia furtunoasa si in forta chiar atunci cand te asezi tarziu in pat cu gandul de a dormi macar cateva ore. Sau cand incerci sa te relaxezi si sa te bucuri de cateva clipe de odihna. Vorbeste cu cineva la care tii si in care ai incredere despre cele mai mari framantari ale tale. Exprima-te. Iar daca nu ai pe cineva, scrie intr-un caiet special dedicat. Pastrand toate acestea fara a le exprima, nu vei face altceva decat sa adancesti una din cauzele oboselii tale. Iar a merge intr-o seara la culcare mai devreme, nu le va face sa dispara. Exprimarea si discutarea lor nu doar ca te ajuta sa te odihnesti pur si simplu prin detensionarea automata care se produce, dar vei avea si placuta surpriza sa intelegi si sa descoperi noi lucruri despre tine si sa gasesti solutii.

Dormi. Mai mult. Noapte de noapte. Nu saltatoriu, dormind cate 5 ore pe noapte si 12 o data la cateva saptamani sau in weekend.

Recomandarile specialistilor in acest sens nu trebuie tratate teoretic. Pericolele deprivarii de somn si ale somnului insuficient sunt reale si ne afecteaza pe noi toti. Cat poti trai fara sa mananci sau sa bei apa suficiente? Acelasi lucru este valabil si in cazul somnului. Si revenind la primul punct al acestui articol, recomandarea noastra este aceea de a-ti trece in calendar asta. Incepe progresiv adaugand 30 de minute la programul tau de somn/odihna timp de o saptamana si urca asa pana ajungi la necesarul recomandat. Si, nu. Scuza la aceasta metoda nu este ''nu am timp''. Verifica-ti bine programul zilnic. Ia vezi cat din el constituie prioritati si cat timp pierzi pe lucruri care, in realitate, nu sunt la fel de importante pe cat crezi tu. Odata acest lucru clarificat, vei descoperi ca si timpul de care ai nevoie pentru somn.

Si ca somnul sa fie nu doar optim cantitativ, ci si calitativ, uite ce mai poti face ca reguli de baza ale igieniei tale in acest sens:

1) Redu progresiv consumul de cofeina sau orice alte excitante mentale (in acest sens, te poate ajuta si calendarul de care vorbeam mai devreme)

2) Ai grija ca in camera de odihna sa existe un nivel de luminozitate scazut, ai grija inclusiv la luminitele care insotesc diversele aparate electronice ce pot parea insignifiante, dar care contribuie la perturbarea calitatii somnului

3) Trezeste-te la aceeasi ora in fiecare zi (din nou, programarea se va dovedi partenerul tau de nadejde si aici), indiferent daca intr-o seara ai sarit de ora de culcare si ai adormit mult mai tarziu

4) Bucura-te de lumina solara naturala imediat ce te-ai trezit

5) Cu cel putin o jumatate de ora inainte de ora de culcare, inchide si pune deoparte orice sursa de distragere. Stii tu, televizor, internet, telefon.

Noi suntem aici sa te sustinem. Intra si tu in cursa starii de bine.

 

Simona Nicolaescu

Antreprenor Dynamic HR, trainer, coach, well-being visionary

Inscrie-te la newsletter

Urmatoarele evenimente

 
wlb-date

dynamic

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok