• Resurse

    Resurse

    “Cunoasterea este prin ea insasi putere.” Francis Bacon

    Investim alaturi de voi in cunoastere si educatie, va ajutam sa construiti in fiecare zi la implinirea voastra.
    Cuvintele de ordine sunt: impact, inedit, noutate si valoare.

  • 1
Articole

Ziua Mondiala a Somnului: 10 de curiozitati legate de somn si lipsa acestuia

Simona-Nicolaescu-Dynamic-HR-Wellbeing-Coaching-Psihoterapie-Somn.jpg

 

Ziua Mondiala a Somnului, conceputa la initiativa Organizatiei Mondiale a Sanatatii, este celebrata in acest an, pe 15 martie. Conceptul World Sleep Day a fost creat pentru atragerea atentiei asupra efectelor negative pe care lipsa somnului le poate produce.

Tulburarile de somn sunt printre cele mai comune afectiuni ale lumii de astazi, tocmai pentru ca majoritatea oamenilor, si in special angajatii, sacrifica din timpul dedicat somnului pentru a indeplini restul de sarcini alocate unei zile de lucru.

Privarea de somn

In 1959, prezentatorul de radio Peter Tripp a decis sa stranga bani pentru o fundatie pentru copii. A decis sa faca acest lucru, asezandu-se intr-o cabina de sticla din Times Square si difuzand emisiunea sa timp de 201 ore.

El a fost observat de oameni de stiinta si medici de-a lungul timpului, alaturi de publicul curios. La inceput, parea sa se simta foarte bine. In cea de-a treia zi, el a inceput sa blesteme oamenii din jurul lui si avea halucinatii.

In ciuda faptului ca se straduia sa tina cont de realitate, a reusit sa termine experimentul. Apoi a dormit timp de 13 ore, dupa care a raportat ca s-a recuperat in totalitate.

Familia si prietenii nu au fost de acord, insa, spunand ca el a fost un om schimbat si a suferit efectele experimentului sau. Nu dupa mult timp, a divortat si si-a pierdut slujba.

Iata 10 de curiozitati legate de privarea de somn si efectele devastatoare ale acesteia:

  1. Lipsa somnului duce la cresterea unui hormon care inhiba hormonul care ne semnalizeaza satisfacerea nevoii de hrana. Este o cale spre ingrasare.
  2. Lipsa somnului scade sistemul imunitar.
  3. Ritmul circadian, cresterea si scaderea temperaturii corpului se produce si daca dormim si daca nu. Este de neclintit.
  4. Faptul ca esti matinal sau pasare de noapte, este determinat genetic.
  5. Melatonina incepe sa creasca dupa asfintit si striga tare creierului: „E intuneric!”. Ea este doar mesagerul, nu are responsabilitatea calitatii somnului nostru.
  6. Atunci cand consumi cafeina, e ca si cand iti pui degetele in urechi sa nu auzi un zgomot. Corpul nu se mai aude atat de bine, cofeina ii mascheaza oboseala.
  7. Adenozina este un neurotransmitator si trimite semnalul nevoii de a dormi, acest semnal creste in intensitate de-a lungul zilei pana seara cand te obliga sa adormi. Pe timpul somnului, creierului ii ia aproximativ 8 ore ca sa ii scada complet concentrarea. De aici, cerinta de a avea un somn de 8 ore.
  8. Pe timpul somnului inca mai auzi, vezi, mirosi, insa talamusul (Talamus = Formatie anatomica nervoasa cenusie care constituie o parte a encefalului si care este situata la baza creierului, avand rol principal in integrarea excitatiilor senzitive si senzoriale care merg la scoarta cerebrala, conform DEX) este cel care decide ce informatii trebuie sa ajunga la scoarta cerebrala, la constient.
  9. Creierul inregistreaza cu o precizie foarte mare timpul, chiar si cand dormim. De aceea, ne trezim uneori cu cateva minute inainte sa ne sune alarma.
  10. In timp ce visam, muschii voluntari se comporta ca si cand ar fi paralizati, iar creierul este foarte activ.

Iata un material in format audio pe care il poti asculta pentru a te detasa de griji si pentru a avea un somn odihnitor si calitativ.

Simona Nicolaescu

www.simonanicolaescu.ro

Psihoterapeut, coach si sustinator al vietii echilibrate in Romania

Simona Nicolaescu a dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbari profunde in vietile liderilor din Romania, cu deschiderea portilor catre propriul subconstient, trasarea unui plan clar pentru a-si atinge visurile, vitalitate fizica si psihica crescuta.

A inclus mare parte a invataturilor extrase din diferitele experiente ca antreprenor, lider, mama si din diferite formari pe care le are: psihoterapie ericksoniana, hipnoza, coaching, silent retreat, terapie cranio-sacrala, mind power.

Lucreaza in sesiuni individuale cu angajatii din Romania pentru a ii ajuta sa duca o viata mai echilibrata din punct de vedere emotional, pentru a se bucura mai mult de viata pe care o au.

Tine workshopuri pe teme precum: Sleep better, Stress Management, Mind focus, Tehnici de relaxare.

Inscrie-te la newsletter

Urmatoarele evenimente

 
wlb-date

dynamic

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok